søndag 25. mars 2007

Spor i Honduras II


Jeg er egentlig i Tegucigalpa, Honduras for å grave fram informasjon om Gustav Strømsvik. Jeg visste at han var kjent her før jeg kom, men at proposjonene var slik jeg nå opplever gir perspektiver. Henting på flyplassen og møte med sjefen for arkeologiavdelingen her er kanskje ikke så uventet når en har vært i kontakt med institusjonen som skal beøkes. Noe annet blir det når TV kommer og det trommes sammen til offentlig forelesning på Antigua Casa Presidencial. Jeg har sett på salen, og den er gedigen. Plakater er trykket og hengt opp på universitetet.

Nye dokumenter har dukket opp siden jeg kom, en del av dem er sentrale. Det er interessant å beskue håndskrevne originaler som jeg visst hadde eksistert, men var usikker på om eksiterte fortsatt. I tillegg er det kommet til enda en tråd som leder til Genova og arkivet til den pavelige utsending i Honduras på 1940-tallet.

Ingen kommentarer: