søndag 14. januar 2007

ganske så...

Når man skal moderere en beskrivelse som er uttrykt ved hjelp av et adjektiv i predikativ posisjon ("stor, pen, dyr"), kan en for eksempel si at "X er ganske pen/ganske stor/ganske dyr". Skal man uttrykke at objektet som omtales har egenskapen i stor grad, kan en si at "X er så pen/så stor/så dyr". (Det er her viktig å presisere at "så" ikke har trykk. Det heter altså "X er så STOR/så PEN/så dyr". Hvis en legger trykk på "så" sier en at objektet har egenskapen i en definert grad: "X er SÅ stor" etc).

En nye uttrykksmåten er blitt ganske vanlig de siste årene. Den benytter "ganske+så" for å modifisere". Dette gir formen "ganske så stor, ganske så pen, ganske så dyr" (søk på konstruksjonen "ganske så" på Google gav 439000 treff!). I denne konstruksjonen modifiseres altså "så stor/pen/dyr" av "ganske". Mens en utgangspunktet kunne utrykke størrelse i stigende grad som "ganske stor - stor - så stor" har en nå fått en fjerde kategori, men hvor plasserer "ganske så ADJ" seg i det nevnte hierarkiet: Er det

1. "ganske stor - stor - så stor - ganske så stor"

2. "ganske stor - ganske så stor - stor - så stor".

3. "ganske stor - stor - ganske så stor - så stor

eller kan det være slik at "ganske så" ikke skaper noen ny kategori?

Jeg er usikker, men for meg høres graderingen i 3 rimelig ut.


Alle de modifiserte ordene er adjektiv. "Ganske" kan også modifisere adverb; "Bilen kjørte ganske så fort", "De spilte ganske så høyt".

En ny variant av dette hørte jeg på radio i går: "Det går ganske så an", sa en yngre mann. Hva betyr det, egentlig?

2 kommentarer:

Røst sa...

Hm, Olaf, jeg er ikke så sikker:)

Om mine naboer har hatt fest, og jeg skal fortelle deg hvordan jeg opplevde det, vil jeg si at ytringen "De spilte høyt" tilkjennegir en følelse av at musikken for meg var høyere enn om jeg sier at "De spilte ganske så høyt". Og jeg vil heller omtales som "pen" enn "ganske så pen".

For meg høres evt. graderingen i 2 ut som den beste, men jeg er ikke sikker.

Jeg prøver en nr. 4:
"ganske så stor - ganske stor - stor - så stor"

men jeg liker tankerekkene dine:)

Anonym sa...

Good fill someone in on and this enter helped me alot in my college assignement. Thank you on your information.