fredag 12. januar 2007

Ruger

Jeg tok bussen idag, Det skjer ikke for ofte. Vanligvis transporteres legemet pr. sykkel eller bil. Uansett, jeg husket iallfall en av de grunnleggende norske bussreglene. Fyll opp hvert av dobbeltsetene med én person først. Passasjerene skal skal fylle opp setene nærmest vinduet først. Deretter kan man begynne å sette seg på sete nr 2, det mot midtgagen.. Unntak gjelder kun for bekjente som tar bussen sammen eller som treffes på bussen. De kan sette seg på et ledig dobbeltsete.

Normalt er det altså ikke comme il faut å sette seg sammen en enslig ukjent person dersom det finnes andre ledige seter. Å gå inn på en buss der det kun sitter én passasjer og så sette seg sammen med vedkommende er direkte upassende i Norge.

Hva skjer når folk begynner å gå av bussen? Selvsagt blir det ledige seter rundt omkring. Hva skal man da gjøre hvis man sitter sammen med en ukjent person og ingen samtale har kommet i gang? Rundt omkring er det ledige seter mot midtgangen, kanskje til og med ledige dobbeltseter. Jeg blir sittende - selv om det er bare to av oss igjen i bussen (OK, hvis jeg leser ei avis, eller jeg begynner å rote i veska, kan det hende jeg flytter meg.) Jeg har heller ikke noe ønske om at den som sitter ved siden av meg skal flytte, selv om jeg sitter i det innerste setet. Jeg ville kanskje stusse hvis det skjedde. Lukter jeg dårlig, eller er det noe annet galt med meg? Liker ikke den pene, unge jenta å sitte sammen med en gubbe på nærmere 60 år?

Gjensittere, folk som ikke flytter seg når de blir ledige seter, har fått en spesiell betegnelse. De kalles for "rugere". Etter det jeg har skjønt, oppleves rugerne som ubehagelige av enkelte passasjerer. Disse passasjerne mener altså at når det blir ledige seter i bussen må man begynne å omplassere andre reisende, i det minste den som sitter ved siden av en selv. Er det noe spesielt man kan gjøre med dette? Merke av spesielle rugerseter slik at de som sitter mot vinduet vet at sidepassasjeren ikke kommer til å flytte seg før vedkommende skal av. Kanskje noen kan lage gå en button med teksten "Jeg aksepterer rugere"?

Ingen kommentarer: