tirsdag 30. januar 2007

Gråsame

I Klassekampen 30.01.2007 skriver Bente Aasjord om gråsamene, de som både har norsk og samisk bakgrunn. For mange nordlendinger har det kommet som en overraskelse at det finnes samisk blod i årene deres. Så også jeg. For mindre enn et år siden ble jeg bevisst min status gråsame.

I min farmors hjem ble det trolig snakket samisk, med temmelig stor sikkerhet kan en si at det skjedde i hennes mors hjem. Denne greina av familien kommer fra Arjeplog i Sverige, og der vokste oldemor opp. Om det her er snakk om sørsamer eller lulesamer, vet jeg ikke ennå. Dette forholdet har vært underkommunisert i hele min oppvekst. Kanskje er det slik at min far heller ikke kjente til dette? Jeg har også hørt, uten å ha det dokumentert, at det på min mors side er sørsamer. Dette er et spor som må forfølges.

Slektsgranskingen, som ikke er utført av meg, viser også 28 generasjoner tilbake på min farfars side. Den første der er Orm, født ca. 1050!

Ingen kommentarer: